Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Thursday, October 8

pengalaman di Guangzhou

bertemu kembali di arena perjalanan ubudiyyah pada edisi terbaru.semoga sidang pembaca yang budiman sekalian masih lagi setia membaca coretan saya.keluaran kali ini saya ingin menyentuh dan membicara mengenai manusia dan budaya.AllahSWT menciptakan dan mengaturkan hidup kita dengan penuh tersusun dan sistematik.bermula dari bangun tidur sehinggalah kita tidur semula.cuba kita fikirkan bagaimana sistem kehidupan kita dan betapa hebatnya proses yang dikawal oleh AllahSWT dalam memastikan penghadhoman badan dan darah kita berlaku dalam keadaan yang penuh tersusun.maka di sini saya cuba nak bawa pembaca sekalian memikirkan sejenak dari mana datangnya kita dan ke mana kita selepas ini.serta mengapa AllahSWT cipta kita?sedangkan masih ramai lagi makhluq yang AllahSWT mampu cipta dan menjaga alam fana yang ini.wallahua'lam marilah sama-sama kita merenungi bagaimana kasih dan sayang AllahSWT kepada kita sehingga kita rasa bangga dengan dosa dan maksiat,namun AllahSWT tetap memberi dan terus memberi peluang kepada kita supaya kita sedar dan taubat.pada 6 Oktober baru-baru ini saya bersama dengan pelajar-pelajar HPA meluangkan masa bersama untuk berQiamullail memandangkan sepanjang keadaan di sini kami belum lagi buat Qiam secara berjamaa'ah..jadi hati orang yang sentiasa berjamaa'h ni sentiasa merindukan suasana jamaa'h ni.memandangkan kami bersama dengan salah seorang Pegawai Penerangan PAS Pusat,Ust Mohamad Ibrahim pada malam tu,jadi kami menjemput beliau untuk memimpin Qiam.alhamdulillah...ya Allah ya tuhan ku..hati ini rasa lemah hampir jasad tersungkur bila dahiku sujud menyembah bumuMU..ya Allah..mata ini basah hampir lidah meraung kerana aku tidak mampu menahan perasaan tika mana redhoMU turun mencari ubudiyyah...ya Allah..tangan ini rasa longloi hampir hati bergegar dengan gegaran khosytullah..aku merasakan diri ini bukan di kalangan hati-hati yang bersih dengan hidayahMU sebaliknya hati yang bergelumang dengan dosa dan murkaMU.ya Allah..aku rayu..aku pohon dan aku mengakui hatiku terlalu jauh dan sesat dari jalanMU.kau dengarlah wahai Pendengar,kau lihatlah wahai yang Melihat,kau kifarat wahai yang Adil dan kau ampunilah serta maafilaah aku wahai yang Pengampun dan Pemaaf.hati yang kau ciptakan ini selalu lupa dan lalai dengan penciptaNYA kerana nafsu yang kau cipta ini sangat mencabar dan membutuh dengan kemurkaanMU.lantaran ya Rob..tika dahiku sujud sembah ke bumiMU dengan linangan air mata adakahkau masih tidak dengar?adakah kau masih murka dengan aku?adakah kau masih lagi tidak melihat rintihan maghfirohMU dan rayuan redhoMU ini?ya Allah..aku sudah penat dengan dosa dan maksiat sehinggakan hati dan jiwa ini merasakan tenang dengan syaitan dan laknatMU..ampunilah aku dan hidupkanlah semula hati yang lalai dan leka dari mengingatiMU ini.ya Robb..sesungguhnya hati ini diciptakan oleh Qudrat dan IrodatMU.mana mungkin ya Robb tempatnya dalam kemurkaan dan kebencianMU..kerana bilamana kau ya Robb tidak redho dengan hati yang asi ini,maka sekali-sekali tidak akan ada lagi kemuliaan selain dari kemuliaanMU. justeru ya Allah..kau lihatlah sendiri betapa aku mengharapkan keampunan dan rahmatMU.kau terangilah hati kami seperti kau terangi bumiMU dengan cahaya matahariMU.Allah Allah Allah...hambamu ini selalu melupaimu kuharapkan keredhoanMU..agar menjadi insan yang bertaqwa dan berusaha mengenaliMU ya Robb..kera padamu kami serahkan cinta dan diri kami pada MU.sekiranya nyawaku terputus tika sujudku ini maka aku berserah kepada pengAdilanMU..terserahlah walau di mana pun tempatku sama ada di Syurga atau di neraka..namun ingin aku munajat dan mengaku dengan sebenar-benarnya padaMU Robb yang kulit dan tubuhku yang lemah ini tidak mampu menahan dan merasai azabMU yang pedih dan sengsara.kerana walaupun mataku yang tidak pernah melihatnya,hatiku tidak pernah terfikirnya dan telingaku tidak pernah mendengarnya namuN ya Robb cukuplah dengan amran dan pesanan dari kitabMU sangat-sangat membuatkan diriku tercampak jauh dari kasih sayang dan redhoMU.emm..tempatlah aku di SyurgaMU jika jasadku terputus dari ruh pada sata dan waktu ini.meskipun ianya tempat yang layak bagi aku yang asi ini,namun itu sahaja yang aku mampu ya Allah kerana itu aku amat-amat mendahagkan ampun dan redhoMU.......sahabat-sahabatku..perjalanan kita bukan berhenti di sini sahaja.malah di hari yang tiada naungan melainkan naunganNYA itulah akan bersaksikan segala dari segala..yakni akan terhamparlah rahmatNYA pada yang dirahmatNYA dan terhempaplah murkaNYA pada yang dimurka.pengembaraanku mencari redhoMU kian dekat dan sampai.jika ruh ku meninggalkan aku sebelum sampai redhoMU padaku,maka terserahlah padaMU yang Robb..di mana kedudukan dan maqomku..astaghfirullah..Robbal baroya...astaghfirullah..mainal khotoya...

0 comments:

Post a Comment