Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Saturday, October 3

pengalaman di Guangzhou

Pagi ini,seawal jam 11,2 Oktober 2009 ana bersama-sama dengan pelajar-pelajar HPA seramai 7 orang pergi ke pasar borang di Pekan Guang Ta Lu,berhampiran dengan Masjid Huaisheng..memandangkan hari ini hari terakhir puasa enam kan..so kami borong sakan jugak lah disamping tolong muslimat bawa barang-barang mereka. So sebaik sahaja selesai solat jumaat kami terus berjalan menuju ke pasar..sidang pembaca yang setia..kalau di malaysia biasanya di pasar-pasar ni ada daging ayam, itik,lembu, kambing, ikan dan sayuran lah..sebaliknya di sini situasi dan keadaannya berbeza sama sekali sebaik sahaja saya menjejaki kaki ke pasar tu astaghfirullahala'zim saya terperanjat melihat katak,biawak,kura-kura,kala jengking,buaya,babi,anjing,cicak,ular dan macam-macam lagi binatang yang say fikir di luar jangkaan saya.betollah manusia ini spesies omnivor tetapi saya xdapat bayangkan bagaimana depa menyiang melapah dan menyincang kura-kura dan katak yang hidup..sekali sekala katak yang terlepas melompat melekat kat baju kami Allahuakbar ana hanya mampu melihat dan merenung sejenak...sanggup depa makan benda-benda cmni ya..ada kawan-kawan ana yang muslimat sampai muntah-muntah,pening,loya pun ada..tapi apa boleh dah memang ini rutin dan mata pencarian depa.kalau pembaca nak tahu,saya lihat bagaimana depa lapah kura-kura..Allah..bayangkan depa lapah hidup-hidup...kalau kita lapah kambing pun bila dah sembelih kan..tapi ini ganas sama sekali tau.cmna kita kopek-kopek buah kelapa macam tulah depa buat kat haiwan tu.dan di sebelah itu depa jual sayuran dan buah-buahan seperti biasa.ada satu ini,amoi ni yang meniaga katak ini makan nasi tepi sangkar katak-katak ini..sekali katak lompat masuk dalam pinggan dia..ya Allah selumber ja dia..subhanallah..boleh hidup sungguh manusia macam ni sangat pengotor dan jijik.lepas tu saya ni bukan jenis orang yang geli geleman..say ni selumber ja orangnya...so saya perhilah menghampiri sebab nak tengok lebih dekat dan lagi jelas..tiba-tiba perempuan ini pegang seekor katak hitam besar gila hulur depan-depan mata saya terkejut saya dibuatnya..lepas tu dia tanya saya "nak yang mana satu,yang ini ka??"isy isy main kasar betol amoi ni yaa...selamat haram ja..kalau halal ingat nak rasa jugak cmna rasanya..sedap ka tidak..masam ka manis..pahit ka masin..tapi sebab hukum yang membatasiku dari semua ini.so saya dengan menggeletarnya kata "xpa-xpa..saya baru lepas makan 3 ekor dah tadi..kenyang lagi ni.." pastu dia terkejut "wah,lu makan banyaknya..saya pun biasa makan seekor ja paling banyak.." saya kata sudah kang dah kantoi..tapi xpa..kelentong tetap kelentong..lantas saya kata "laa..patutpun lu kurus sebab makan siket..lu kalau cmni xboleh hidup lama tau sebab xckup protein" yes..akhirnya boleh kelentong sket dengan dia...saya cuma nak melihat bagaimana budaya dan kehidupan masyarakat tionghua ini sebab mereka rata-rata sangat tidak mengambil berat tentang soal-soal kebersihan khsnya.bayangkan kedai jual babi bersebelahan dengan kedai sayuran mayur..kedai lapah buaya berhadapan dengan kedai buah-buahan..jadi tidak hairanlah kalau darah haiwan haram dimakan tu terpercik kena buah-buahan sayuran tu...alangkah gagalnya sistem kebersihan dan disiplin rakyat komunis ini.emm..pembaca sekalian boleh bayangkan cmna kehidupan masyarakat di sini jika mengetepikan kebersihan contohnya merekaa boleh meludah dalam bas,kencing tepi pasar dia sendiri,tidur sampai xsedar biawak habis lari keluar sangkar..akibatnya kami jadi lintang pukang pagi dalam pasar apabila 3 ekor biawak air besar laa terlepas lari keluar sangkar...waa..kalau di pasar kita lembu kambing semua dah disembelih..tapi di sini semuanya dilapah segera dan disiang segera.inilah perkara yang saya sedang belajar sekarang apa benda yang depa gemar sangat benda-benda sebegini rupa.kalau pembaca nak tahu katak pulak depa lapah macam lain pulak..haa depa kopek mulut dia sampai terputus dua hidup-hidup tu..Allah bayangkan bagaimana ya depa ni cari makan sampai macam tu sekali.inilah gambaran saya buat masa ini.berjumpa pada coretan akan datang...

0 comments:

Post a Comment