Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Sunday, October 18

lontaran politik dari tanah besar...

Hari ini Malaysia menghadapi krisis politik yang saya rasa sudah sampai masa untuk Parti Islam bersiap siaga menanti Siasah Islamiyah.saya adalah seorang pelajar Malaysia yang sentiasa mengikuti arus perdana dan berita Malaysia melalui wasilah-wasilah yang ada dalam internet ini.walaupun saya tidak berada di Malaysia tetapi saya tahu dan saya ikuti peredaran cerita dan suasana Tanah Air setiap masa.berdasarkan kepada kajian dan SWOT ringkas yang saya sempat lakar.maka di sini saya nampak ada beberapa intisari peribadi yang saya rasa ianya perlu diambil kira dalam memastikan Politik dan Gerakan Islam mampu maju ke matlamat kita iaitu Daulah Islamiyah.dalam mencapai dan memenangi cita-cita yang tinggi ini ahli-ahli harakah pada hari perlu membuat persiapan yang rapi dan kuat dalam kita mara kepada Lanskap Baru Malaysia.

Memandangkan saya seorang mahasiswa,maka penumpuan saya lebih kepada soal-soal masyarakat kampus yang ada pada hari ini.kekuatan sesebuah kerajaan terdiri daripada 3 komponen utama iaitu Pekerja,Buruh dan Mahasiswa.jadi disinilah sumbangan besar mahasiswa dalam menjamin tertegaknya Islam di Bumi Malaysia khasnya.selagimana sesebuah tempat (negara) itu gagal melaksanakan undang-undang syariat maka selagi itulah umat islam menanggung dosa kecuali orang-orang yang berjuang dn berusaha ke arah itu.saya rasa kagum dengan beberapa orang pemimpin-pemimpin islam yang dulunya aktif dengan Gerakan Islam di kampus dan masih lagi istiqomah sehingga hari ini.keluar masuk penjara adalah rutin harian.kenalkah kita dengan As-Syahid Syed Qutb?As-Syahid Imam Hasan Al-Banna?Dr.Fathi Yakan?dan banyak lagi pemimpin islam yang tak perlu saya sebutkan disini.

Mereka ini sudah lali dengan penjara dan ancaman musuh-musuh islam.tapi bagaimana pulak dengan ahli-ahli gerakan yang aktif di kampus malangnya mati dan hilang selepas tamat belajar?inilah kadang-kadang yang membimbangkan saya khususnya diri sendiri yang mencoret bicara.saya masih teringat kata-kata Almarhum Ustaz Fadzil Noor,"perjuangan yang sebenar bukanlah di kampus tetapi setelah tamat belajar".ayat ini jika dihayati dan diselami maksudnya sangat berbekas dan terkesan.memang benar,di kampus sangat mudah kita nak buat usroh sebab adik-adik usroh sudah ada tanpa perlu cari.nak buat program sudah ada penyertaan tanpa perlu pergi ke bilik-bilik.nat buat tamrin sudah ada bajet sebab dapat duit pengajian dari KERAjaan.so segala-segalanya mudah dan tersusun.jadi benarlah kata-kata ulamak hebat ini.

Saya cuba menganalisis PRK Bagan Pinang yang lalu.sekadar pemerhatian saya dari jauh bersumberkan internet dan maklumat dari usroh saya di sini maka saya dapati ada kebaikan dalam kekalahan islam di sini jika dilihat kepada beberapa aspek penting.pertamanya,AllahSWT memberikan kekalahan kepada islam kerana ahli-ahli kita masih ramai yang sedang seronok dan leka dengan berangan-angan kosong.kedua,AllahSWT nak tunjukkan kepada kita bahawa nak menang ni memang kena susah,sengsara dan sakit zahir batin.ketiga,kita jangan terlepas pandang yang kita ini masih banyak lagi kerja dan persiapan.kita sibuk berceramah berprogram tempat-tempat yang kita menang tetapi lupa banyak tempat-tempat lagi yang tak tahu lagi islam tu apa?perjuangan itu apa?sampai tahap mereka melihat orang pakai kepiah ini pu takut,itu belum lagi pakai serban tutup mulut semua.

keempat,alangkah peliknya jika pemimpin yang hendak dipilih itu tidak dikenali rakyat?apatah lagi dalam posisi yang bertentangan dengan fahaman dan pegangan mereka selama 22 tahun.maka berdasarkan kepada beberapa faktor-faktor ini saya merasakan disinilah jelasnya komitmen dan tugas mahasiswa sebagai Agen Perubah.Mahasiswa adalah orang-orang penting dalam memacu kejayaan sesebuah negara kerana golongan ini disediakan dengan ilmu dan tempat belajar yang selesa dan baik.justeru,bodohlah mereka ini jika mereke hanya makan tanpa melihat siapa yang memberi makanan itu?mereka hanya belajar tanpa kenal siapa yang sediakan peruntukkan pengajian itu?samalah halnya dengan seekor kambing yang memakan rumput di tepi sungai yang tenang tanpa menyedari buaya yang datang menyambar.

Inilah antara gula-gula yang ditabur kepada kita sehingga kita boleh tengok bagaimana mahasiswa hari sedang asyik berseronok dengan dunia remaja mereka tanpa sedar yang masyarakat di luar kampus ini memerlukan ilmu kejuruteraan mereka,ilmu kedoktoran mereka..ilmu guaman mereka..dan yang paling penting ilmu agama dari mahasiswa hari ini.malangnya golongan ini sebaik sahaja tamat belajar terus diam membisu laksana ular sawa yang kekenyangan.mana golongan agama yang nak bangkit berdiri di barisan hadapan perjuangan?mana golongan profesional yang nak mara lantang bersuara?malangnya golongan ini diam dan kunci mulut rapat-rapat di dalam Hospital KERAjaan,di Sekolah KERAjaan,di Pejabat KERAjaan dan di Universiti KERAjaan.jadi siapakah yang akan menyertai gerakan islam?sudah pastilah penoreh getah,penjual ikan,driver teksi,tukang buat rumah,tukang repair motor dan yang paling hebat PESARA KERAjaan...

Inilah hebatnya golongan cerdik pandai ini yang hanya memikirkan periuk pinggan nasi sendiri sahaja tanpa mengambil tahu orang-orang yang penagih dadah,berzina,minum arak,tidak solat dan banyak pusat-pusat maksiat kini yang sedang giat didirikan dengan megahnya.bila ditanya mengapa dulu aktif di kampus sekarang dah lesap?maka akan kedengaranlah alasan-alasan yang paling popular iaitu " tak pa..janji hati sokong islam,luaran ja macam ini".inilah taburan jawapan yang paling tinggi kekerapannya.hebat kan..nauzubillah..di manakah kita yang dulu sewaktu di kampus?dulu tak pa sebab underground sekarang tak bole sebab dah kerja dengan KERAjaan,nanti kena buang kerja anak bini nak makan apa...ya Allah..kuatkanlah kami di atas Jalan dan RedhoMU.

Duhai pemuda jentera Allah,Islam tak perlukan kita tapi kita yang memerlukan dia agar jalan yang kita mara ini benar-benar sampai kepada syurgaNYA.jika kita tolong agama Allah pasti dia akan membantu kita dan memudahkan jalan-jalan hidup kita ini.yakinlah yang Allah akan sentiasa bersama dengan kita jika kita bersama agamaNYA.hari ini mungkin kita rasa "biarlah mereka berjuang,cukup dah aku tak ada pun"..dah ramai dah tu".tapi suatu hari jika Allah uji kita keluar saja masjid motor hilang..apa kata kita?balik rumah ibu kita kena bunuh..apa kata kita?adik perempuan kita kena rogol..apa kata kita?adakah relevan lagi alasana kita "biarlah mereka berjuang,cukup dah aku tak ada pun"???mesti tak relevan dah kan??sebaliknya mungkin kita kata "kalau aku dapat aku nak potong tangan dia,kalau aku dapat aku bunuh balik atau kalau aku dapat aku sebat dia".tapi persoalannya mengapa perkara ini terjadi?mengapa si pencuri,pembunuh dan perogol itu berani berbuat demikian?tak takut ke dia?jawapannya SATU..kerana dia tak taku dengan hukum manusia..

1 comments:

Silir Senja said...

Salam Fahimi.

Dah besar sekarang. Tahniah.
Semoga berjaya.

Allah yubarik fik..
:)

Post a Comment