Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Saturday, October 10

cerita dari jinan universiti

salam alaik..pada 28 Ogos yang lalu saya berangkat ke China dengan penerbangan AirAsia pada jam 4.30 petang waktu Malaysia di Low Cost Carrier Terminal (LCCT) Kuala Lumpur.flight saya landing di Guangzhou International Airport tepat jam 11.16 malam waktu China setelah flight kami berlegar-legar di awangan hampir 20 minit sebab suasana malam agak kabur untuk mencari port landing.alhamdulillah setibanya kami terus berangkat ke rumah Kedutaan Malaysia di China,di tengah-tengah bandar Guangdong ini.kami berehat seketika hampir semalaman di rumah Encik Zul,Kedutaan Malaysia dek kerana keletihan.emm esoknya pada 29 Ogos seawal jam 8 pagi kamu terus bergegas ke hari pendaftaran pelajar-pelajar baru di College Chinese Of Language & Culture,Jinan University.setibanya di kaunter pendaftaran saya terkejut and hairan bila melihat semua kaunter-kaunter dan sistem pendataran dalam bahasa mandarin.ya Allah saya umpama tikus melihat besi..ternganga hampir meleleh air liur kehairanan.jadi saya terpaksa minta senior saya sebagai translator.lepas tu,seperti biasa saya menyerahkan dokumen-dokumen penting seperti sijil diploma,sijil spm,sijil-sijil sokongan dan sebagainya.saya terfikir sewaktu di UiTM Penang dulu kawan-kawan yang fasih berbahasa inggeris menjadi tumpuan dan perhatian.bahkan hampir 90% pengajian di UiTM memang dalam english.jadi tidak hairanlah kalau pelajar-pelajarnya mampu bercakap dengan baik.selama 3 tahun saya di UiTM Penang dalam Pengajian Kejuruteraan Kimia inilah saya memulakan langkah baru dalam penguasaan bahasa inggeris.alhamdulillah setiap semester saya dapat paling kurang pun B+..hehehe..tetapi suasana berubah sama sekali bila kaki saya menjejak di Timur tidak laku satu sen pun,saya terfikir apa sebab bahasa dunia ini berada dalam tong sampah ja dan di dalam longkong.sebab kita di Malaysia kerajaan melaungkan PPSMI la..bahasa enggeris sebagai bahasa kedua la..macam-macam lagi tetapi di sini hatta Profesor sendiri xcakap english..dan Doktor-Doktor bercakap cina sewaktu saya buat medical checkup walaupun dia tahu saya foreign student yang xreti berbahasa cina.bila mula kuliyah,memang lecture dalam mandarin..subhanallah gila saya jadinya.bila saya tanya pensyarah why didn't you speak english since we are coming from zero mandarin country.how can we catch it if lecture occuring like this?dengan relax dia jawab dalam bahasa dia dengan maksud "kalau kamu xtahu bercakap cina bila kamu nak reti?kamu belajar di sini lama sedangkan kamu balik sia-sia xreti cakap cina.bila kamu datang sini kamu mesti hormat kami."emm..saya fikir dan terus berfikir..rupa-rupanya inilah antara rahsia utama kejayaan dan kemajuan negara-negara timur seperti China,Jepun,Korea,HongKong,Taiwan,Macau dan lain-lain lagi dalam pembangunan dan pentadbiran.kerana mereka memuliakan bahasa dan budaya mereka.hatta kalau kita nak buat PhD sekali pun kita mesti ikut kelas bahasa cina paling kurang setahun.di Malaysia kita hari ini berapa ramai pelajar-pelajar luar negara yang belajar bertahun-tahun di Malaysia namun tidak mampu bercakap bahasa malaysia???adapun yang mampu bercakap itu adalah usaha dan ikhtiar mereka sendiri.berlainan di sini mahu tidak mahu you have to speak!!!so we have no choice since condition is being like this.bari saya tahu dan faham inilah wajah kita sebenar,kita adalah kita,baru kejayaan milik kita.sebaliknya bila kita berbangga dengan orang misalnya bangga dengan bahasa orang makan sampai bila-bila kita tidak akan merasai nikmat kemajuan kita kerana kita tuan rumah tetapi kita yang kena ikut cakap tetamu.jadi bolehlah tetamu nak masuk bilik kita,nak makan sesuka hati di rumah kita dan tidak mustahil isteri kita pun dia boleh pegang kerana ada tuan rumah yang bodoh lagi bangang subhanallah.Alhamdulillah sehingga hari ini saya mampu bercakap mandarin walaupun tidak fasih macam senior-senior saya tapi perubahan tu tetap ada dari semasa ke semasa insyaAllah.saya belajar di kelas foreigner yang rata-rata dari Benua Eropah.classmate saya terdiri dalam 20 orang dari New Zealand,Turkey,Rusia, Ukraine, Korea ,Jepun dan Madagascar..saya rasa bersyukur bercampur terharu bila saya diberi rezeki sambung belajar di sini tajaan syarikat muslim HPA Industries Sdn Bhd.saya akan berada di sini insyaAllah dalam 4 tahun dan sesudah tamat pengajian saya akan bersama dengan syarikat ini 10 tahun kontrek wajib.insyaAllah saya harap muada-mudahan saya terus bersama dengn ekonomi muslim selagi mana kita usaha selagi itulah Allah tetap bersama dengan kita.kami ke sini bersama 6 orang pelajar-pelajar baru yang sama tajaan yang rata-rata dari utara tanah air kecuali seorang dari Pahang.Allah mengatur dan menyusun hidup hamba-hambaNYA sangat cantik dan terancang.setelah saya tamat pengajian diploma pada Mei 2009 yang lalu saya dapat tawaran ke pengajian ijazah dalam bidang Kimia Asli & Gas (Oil & Gases) di UiTM Shah Alam.saya rasa agak keberatan kerana saya bercadang nak rehat dulu dalm seahun dan selepas tu nak sambung dalam bidang pendidikan kimia sama ada di UPSI atau USM.namun perancangan Allah mengatasi segala-segalanya apabila saya dapat maklumat dari salah seorang pensyarah saya yang HPA ada buka tawaran pengajian ke luar negara tajaan penuh HPA.saya istikhorah bersama-sama keluarga minta petunjuk dan perkenan AllahSWT.setelah mempertimbangkan baik buruknya saya cuba kuatkan semangat dan melupakan cita-cita saya ingin ke UPSI atau USM kerana kini Allah dah tunjuk mana yang terbaik buatku.kini sudah sampai hari yang ke-41 aku rasa sangat gembira dan bersyukur kerana aku ada Tuhan yg Maha Baik dan Penyayang.aku mengharapkan petunjuk dan panduanNYA snetiasa bersama-sama dengan ku hingga aku menjadi hamba ber syukur dan bertaqwa insyaAllah......

0 comments:

Post a Comment