Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Wednesday, November 25

Winter di Guangzhou

Suasana di sini terus berubah tatkala tiba bulan November. Dal hal ini berterusan sehingga bulan Februari..inilah musim sejuk yang bagi saya waktu inilah ramai manusia yang menutup aurat dan boleh dikatakan sedap mata memandang. 3 hari lagi genaplah 3 bulan 90 hari aku berada di bumi China ini.

Alhamdulillah hingga waktu dan saat ini saya masih merasai nikmat kurniaan AllahSWT yang tidak terhingga. Walaupun saya sebenarnya tak tahan dengan suhu yang rendah macam ni. Hari pertama musim sejuk disambut dengan demam beberapa hari sebab sejuknya sejuk yang menyucuk ke kulit.

Inilah pengalaman saya pertama dalam hidup. Tiap-tiap hari mandi dengan ais. Sampai tubuh ini jadi berasap-asap. Suhu ni bila terlalu rendah sangat dia akan berasap balikla. Tapi malangnya di China ini agak merbahaya sebab mereka tak sediakan heater dalam rumah. Sampaikan saya ni tidur malam jaga setiap waktu sebab sejuk yang kritikel. Keadaan di luar rumah agak kurang sejuk berbanding dalam rumah walaupun kat luar ni pun berais-ais, tapi kat dalam sejuk sebab dikelilingi dengan dinding yang berbatu yang memerangkap udara ni. Alhamdulillah sebab dalam rumah ni ada air panas jugak. So boleh lah berendam lama-lama dalam bilik air macam badak air.

Saya ni kan dalam rumah pun pakai stokin 3 lapis,baju 4 lapis, ikat kepala dengan kain lagi. Mungkin bagi mereka yang dah biasa anggap ni benda biasa tapi bagi saya yang mengalami waktu kritikel ni amat Sirius. Secara jujurnya la kan, kalaulah solat ni xda yang wajib semua sunat ja memang saya berhenti dulu solat selama musim sejuk ni. Start musim bunga nanti solat semula. Tapi itulah,apa yang AllahSWT taqdirkan ni semuanya ada hikmat dan maksud yang tertentu.

Allah yang mencipta kita ni sudah tentulah dia tahu mana yang terbaik buta kita hamba-NYA. Bak kata orang di sini, sekarang ni waktu berhibernasi. Waktu kita makan banyak,lepas tu tidur tak bangun-bangun. Tapi saya tak la sampai tahap tu sebab kita orang Islam terikat dengan hukum. Jangan kita hidup seperti tak bertuhan. Buat maksiat pagi petang siang malam pastu mati masuk neraka nauzubillah. Mudah-mudahan kita terpelihara dari semua tu.

Sekarang suhu di Guangzhou sekitar 4°C. saya rasa dah bersyukur sangat dah ni sebab ini pun dah cukup buat ana jadi runsing dan tak menentu. Berbanding dengan wilayah-wilayah utara sana seperti Shanghai, Xinjiang, Beijing, Zhejiang dan sebagainya. Kawasan ni dah tebal saljinya. Harapnya winter tahun depan saya dah biasa dan dapat suaikan diri dengan suasana sini la.

Setiap pagi saya pergi kelas saya tengok pak guard kat bawah rumah saya tu jaga pintu pagar sampai bergoncang habis pintu pagar sejuk punya pasal. Saya tengok dia gelak ja.. dia marah dia kata “ni xiao shen me aa?”(apa gelak2?) dan musim nilah musim yang paling tinggi kekerapan budak-budak classmate saya ambil cuti sendiri. Bila laoshi tanya sebab apa tak datang depa kata “tak tahan keluar rumah”. Memang jawapan gila betul. Dah tak tahan nak keluar rumah, hang balik la dok Negara hang. Yang terhegeh-hegeh datang China sapa suruh..

So apa yang saya cuba nak kongsikan di sini ialah pengalaman saya selama 3 bulan di sini. Saya rasa suasana dan keadaannya yang nyaman. Memberi ketenangan jiwa dan rohani. Keadaan di sini tak riuh rendah macam di Malaysia. Pada pandangan saya mungkin salah satu sebabnya di Guangzhou ni motosikal DIHARAMKAN. So sapa yang datang sini memang tak akan pernah tengok motor la. Disebabkan motor ni tak da, mungkin la ini yang menenangkan keadaan dan juga suasana di Bandar Guangdong ni.

Hati ni rasa dekat ja dengan Malaysia memandangkan cuti semester semakin hamper. Mudahan Allah permudahkan segalanya..InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment