Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Wednesday, November 25

cerita dari jinan universiti

Kali ini perjalanan ubudiyahku akan berkongsi cerita dengan sidang pembaca yang budiman.

Alangkah pantasnya masa berlalu ya.. Sedar tak sedar masuklah bulan ke tiga saya di sini. Alhamdulillah inilah nikmat masa yang Allah berikan kepada kita. Kita manusia ni tak boleh lari dari masa sebab kehidupan kita terikat dengan masa yang Allah berikan kepada setiap manusia. Oleh itu, masa yang ada jangan kita bazirkan dengan perkara yang sia-sia dan berfaedah. Sekurang-kurangnya berbuatlah baik kepada diri sendiri.

Setiap hari saya pergi kuliyah menadah ilmu dari guru yang tak mengenali sang pencipta. Rasa-rasa la bagaimana ilmu yang kita dapat darinya? Bagaimana pulak dengan diri kita yang menadah ilmu ni?

Sesungguhnya ilmu itu khazanah orang islam yang tercicir, jadi terpulanglah bagaimana cara untuk kita mengutipnya semula asalkan menepati prinsip agama kita. Nabi sendiri pernah diajar oleh guru yahudi tentang bagaimana nak membezakan antara kencing anjing yang matang dengan yang tidak matang.

Inilah ilmu sebenarnya. Iaitu bukan dari siapa tetapi apa ilmu itu. Jika ilmu yang kita pelajari itu mampu mendekatkan kita dengan Allah SWT, bermakna benarlah amalan kita. Tetapi jika sebaliknya, maka rosaklah amalan kita. Ramai manusia hari ini yang bertungkus lumus cari ilmu siang malam pagi petang, malangnya ilmu itu menjauhkan diri kepada AllahSWT. Mungkin kerana mereka menggunakan ilmu itu untuk mendapatkan dunia dan seisinya.

Setiap hari saya dihidangkan dengan maksiat bagaimana pelajar-pelajar universiti saya yang berhibur, bergaul tanpa batasan, berpeluk dalam kelas, bercium depan pensyarah dan banyak lagi. Apa yang saya nak ketengahkan ialah inilah sebenarnya menu wajib yang Allah SWT akan sediakan kepada setiap hambanya, kerana DIA nak nilah sejauh mana iman dan amal hambaNYA. Maka di antara hambaNYA siapakah yang paling amalannya? Siapakah hambaNYA yang akan diuji itu?

Mereka itu ialah orang-orang yang berkata "kamilah orang yang beriman". Bila sebut "iman" terus benda yang pertama menerjah di fikiran kita ialah "orang islam". Benar, memang orang islam. Tetapi di waktu ini di manakah mereka ini? Bila persoalan ni tertanya kepada saya, lantas saya pergi ke lokasi yang ramai pelajar-pelajar islam khasnya pelajar arab yang rata-rata dari Jordan, Syria, Yaman, Saudi, Sudan, Somalia, Tunisia dan Algeria. Mereka ini Allah bagi kelebihan memahami Quran kerana itu bahasa mereka.

Mereka mampu baca Quran tanpa melihat mashaf. Dan mereka juga pemusnah islam dalam dunia hari ini. Hebat kan tuduhan saya? Memang hebat, sebab saya nampak dan saya cari maka saya jumpa.

Hari pertama saya terkejut bila jumpa seorang pelajar perempuan ni dengan free hair, berpeluk dengan pelajar lelaki, rupa-rupanya orang arab islam. Sebab saya lalu depan siap bagi salam lagi dan bertanya kefahalak? Allahurobbi ini benda baru bagi saya di sini. Saya tak terkejut sangat kalau orang melayu sebab mungkin jahil tetapi ini orang-orang Quran.

Jadi, tak terkejutlah bila saya terangkan pasal islam kepada kawan-kawan saya tiba-tiba mereka tanya islam ni boleh ka tak sembahyang? Sebab apa ada yang pakai tudung dan ada yang tidak? Apa beza islam dengan bukan islam kalau orang islam pun boleh berpegang tangan lelaki perempuan? Inilah lontaran-lontaran pembunuh kepada saya sebagai langkah awal?


They are who not following the rules that had been provided by God. Therefore, once they can't keep it as obligation there are not much more different between nonmuslim. Islam was awarded by guideline that suppose to be guarded by each of muslim,who had admitted Allah SWT and Rasulullah as role model forever.

Lastly, Allah had told us that we were given option either iman or kufur. If you choose iman it will be reaching you to heaven but th other one will be hell. So everything is clear, no excuse and reason at all. Now,the main problem there not are non muslim unfortunately muslim themselves
felt to show the good attitude for people who are mentioned as "madu'".

Bagaimana hal ini sebenarnya terpulang kepada muslim itu sendiri. Saya pernah tegur yang agak kasar dengan orang arab ni sebab tengok dia bergaul macam melampau sangat. Dia terkejut saya cakap arab dengan dia, tapi ego tetap ego sebab bangsa arab ni memang macam tu. Dia kata "tak perlu tegur, aku tahu apa yang aku buat" lepas tu dia cakap arab dielek dia (ammiyah). Inilah saya lihat dan saya cuba memahami bahawa sebenarnya islam memang pahit dengan mehnah dan tribulasi hidup.

Bagaimana kita nak berdakwah jika dai'-dai' yang hebat dari kita di sana sedang lalai dengan berhibur dengan madu'-madu'nya. Siapalah kita ini jika nak dibandingkan dengan manusia seperti mereka. Pengalaman itu manis sebenarnya jika kita menghayatinya dengan sabar dan bergantung harap dengan AllahSWT.

Inilah sedikit coretan sekitar jinan university.. Allah itu hidup dan DIA yang menghidupkan kita..

Alhamdulillahirobbilalamin...(Jinan Daxue Hua Wen Xue Yuan)

0 comments:

Post a Comment