Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Wednesday, September 23

salam minas sinn

Salam minas Sinn..kaifahalukum jamia’n selamat hari raya aidilfitri maaf zahir batin saya pohon kepada semua yang mengenali diri saya tak kira di mana jua berada…hari ni masuk hari ke-23 saya berada di bumi China . Pelbagai suka duka yang saya nikmati dan tempuhi..bak kata pepatah “jauh perjalanan luas pemandangan “ saya menjalani kehidupan baru saya di sini sebagai bekalan ilmu dunia dan akhirat..mudah-mudahan sedikit peluang dan rezeki saya menyambung pelajaran di sini dapat saya menfaatkan sebagai satu ibadah..insyaAllah…

Hari ini tepat jam 1.20 petang kami pelajar-pelajar malaysia Universiti Jinan seramai 10 orang bertolak ke Hospital Fu San,Guangzhou untuk menziarahi dan juga beraya bersama-sama dengan ADUN Galas,Kelantan YB Che Hashim Sulaima bersama isteri. Beliau sedang dirawat di sini hampir sebulan kerana kanser paru-paru. Beliau akan pulang berehat ke Malaysia pada 28 Sept ini selama sebulan..

Apa yang membuatkan saya sedih dan sebak apabila kami sampai di sana ramai rakyat Malaysia yang juga menjalani rawatan di sana ,mereka adalah orang Tionghua yang sudah pastilah fasih berbahasa melayu..jadi inilah yang membuatkan kami lebih mesra..memandangkan saya masih lagi baru di sini dan menghadapi masalah komunikasi dengan masyarakat cina..kami dilayan, dihidang dan dirai seperti keluarga sendiri..Doktor dan jururawat di sini juga sangat mesra.

Saya terfikir “kalaulah aku boleh cakap cina memang aku sembang dh dengan dia “. Malahan orang cina di sini mereka tidak reti langsung berbahasa inggeris..saya bertutur English hanya di Universiti sahaja,itu pun dengan pelajar foreigners..classmate saya ada dari Ukraine , New Zealand ,Madagaskar, Rusia , Turkey ,Jepun dan Korea ..pendek kata dalam kelas kami tu ada 1001 bahasa la..tp itu semua xhalang untuk saya berkawan dan mengenali antara satu sama lain sebab semua boleh bercakap English dengan baik..Cuma orang Jepun dan Korea ni depa xbole sangat cakap dengan baik..dielek tu la..

Saya di sini bercakap ikut tempat..kalau di Universiti bahasa english ,kalau di luar memang xda pilihan la terpaksa juga cakap cina walau pun puas merangkak..hehe..tp hentam tetap hentam..asalkan depa angguk ja betolla tu..dan bila saya g masjid saya cakap arab sebab kat sini boleh dikatakan ramai sangat Chinese muslim yang boleh bercakap arab dengan fasih..Cuma bila depa jadi imam hancur la sebab bacaan depa guna angin ja banyak sampai lari habis makna,makhraj dan tajwid..huhu..tp apa boleh buat dah itu ja yang depa mampu.alhamdulillah..sampai hari ini saya dapat rasa,belajar dan ambil sesuatu daripada pengembaraan saya ni..dan saya rasa inilah jalan hidup saya yang banyak mengajar saya erti kehidupan dan budaya..

Bila kita dok di tempat orang kita mesti belajar ikut cara dan budaya orang..sekurang-kurangnya kita tau dan biasa dengan tradisi masyarakat Tionghua ni..saya pernah naik teksi,driver tanya lain tp yang dijawab..so xpasal2 kena halau lah..huhu..pernah juga naik bas silap nombor..sesat terlepas sampai seberang laut nk sampai Hong Kong ..huhu..macam2 suka duka saya sepanjang 23 hari di sini..tapi apa yang penting semuanya pengalaman yang mendidik saya bagaimana susahnya hidup ini kalau niat dan matlamat tu benar2 hanya Tuhan Yang Satu….

insyaAllah doa2kan saya agar dapat belajar dengan baik dan jayanya di sini..saya sekarang masih lagi di tahun pertama,School of Chinese Language & Culture,Jinan of University,Guangzhou,China in BA of Chemistry Studies (Medicine). Setiap hari saya akan bercakap mandarin xkira dengan mana apek amoi pun yang saya jumpa..saya cakap depa xfaham dan depa cakap confirm la saya xfaham..tapi bole buat kita dok di tempat depa kita mesti tau cmna nak berurusan dengan depa..jadi medium nya tidak lain dan tidak bukan ialah bahasa….

Saya penah gi kedai nak gunting rambut,saya Nampak ada orang dok gunting2 rambut jd saya pun terus masuk..xsampai 5 minit saya dok ada seorang amoi mai terus tarik saya masuk dalam bilik,ps2 dia saloon rambut saya yg botak ni sampai 2 jam setengah..huhu..saya pasrah sbb segala2nya habis di gosoknya..ps2 saya marah dia dlm bahasa cina (bantai ja..) ps2 saya minta sample,lastly dia faham ps2 dia cukur ja rambut xsampai 5 minit..dia charge hbs dgn saloonnya td dia pau saya sampai 40 Yuan (RM20)..xlogik btol cukur rambut sampai rm2o..huhu bodoh btol cina..

Hari ini saya dah tau sedikit sebayak selok belok budaya dan perangai masyarakat Tionghua ni..apa yg penting saya akan cuba menimba seberapa banyak mungkin manfaat utk kita perkukuhkan agama Allah SWT..InsyaAllah..semoga berjumpa di edisi “salam minas Sinn” akan dating..Wasalm.

0 comments:

Post a Comment