Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Tuesday, September 29

mari ikuti lagi cerita dari guangzhuo

untuk arena "salam minas Sinn" kali ini akan aku bawa satu cerita baru yang mana masih lagi dalam conteks kehidupan masyarakat Tionghua di China,khususnya di sekitar Bandar Guangzhou,Guangdong ini..sekitar pengembaraanku genap sebulan disini bermula dari 28 Ogos 2009 sehingga hari dan saat ni 28 September 2009 maka genaplah sebulan aku di China ni.sidang pembaca yang budiman,sekali lagi aku tegaskan bahawa ISLAM itu tinggi di sisi Allah yg Maha Pencipta..namun ISLAM datang kepada dalam keadaan kita memerlukan ISLAM bukanlah ISLAM memerlukan kita..kerana ISLAM itu sendiri Agama yg Suci datangnya dari Tuhan yg Suci.tapi mengapakah kita gagal untuk memahami ISLAM dari sudut asas hukumnnya kerana ISLAM ni agama yg berhukum atau pun ISLAM was created by rules..supaya orang islam bukan sahaja menganuti ISLAM sebaliknya beriman dengan setiap peraturan2 ataupun undang2 asas agama ISLAM.kalau darisegi ibadahnya seperti solat,puasa,zakat dan sebagainya..manakala dari sudut akhlaknya kebersihan,budi bahasa,hormat menghormati dan sebagainya.jadi disini,saya mulakan coretan muqoddimatul qisos iaitu aspek kebersihan di mana aku merasakan aspek inilah merupakan perkara asas yang mampu membina qudwat hasanah atau pun contoh ikutan terbaik kerana kebersihan ini melambangkan diri seseorang itu.bukan sahaja agama ISLAM yang menyeru kepada kebersihan tetapi semua agama aku rasakan perlukan kepada ketenangan dan keselesaan.justeru,kebersihan adalah nukleus kepada warna kebahagiaan setiap insan.aku unjurkan sedikit tulisan ku kepada kebersihan rata2 di kalangan masyarakat bermata sepet ini khususnya di Guangzhou di mana mereka langsung dan sangat gagal dalam perkara ini.aku nafikan bahawa setiap manusia ada kelemahan,tapi sehinggakan perkara yang aku rasakan paling2 asas yang semua orang sedia maklum.tidak hairan lah kalau orang cina meludah dalam bas sebelah kita,meludah tepi kelas,kencing tepi jalan,buang hajat xbasuh..dan macam2 lagi..tujuan ana menulis isu ini supaya sidang pembaca sekalian lebih berhati2 dan bersiap sedia dengan keadaan sekitar budaya dan kehidupan masyarakat ini...kadang2 aku terbayang bagaimana ya asyik sedang rancak bershoping tiba2 perut buat hal..Allah yang Maha Mengetahui...ini bukan fantasi tapi realiti..hakikatnya inilah pegangan mereka..air ini suatu yang memudaratkan kepada mereka..bayangkan mereka pergi kerja dalam keadaan xmandi adalah perkara biasa..hatta laoshi (cikgu) aku sendiri di school aku pernah tengok dia pakai baju dan jeans yang sama sampai seminggu..ini bukan main2..ini betol2..natijahnya orang ataupun pelancong akan melihat dan menilai benda ini..walaupun mereka rata2 pelancong yang bukan ISLAM buang air kecil ataupun besar juga tidak basuh tapi persoalan tetap menjadi persoalan kerana tiada jawapan tanpa soalan.pernah sekali aku sedang bersiap untuk ke school..kuliyah bahasa bermula jam 8.30 pagi..malangnya hari itu aku agak lewat bergegas ke sekolah sebab pada malam tu agak lama stay up sebab nak habiskan inbox email..so ringkasnya aku,setelah siap semua aku terus pergi ke pintu tiba2 perut buat hal..aku kata aku sanggup p kuliyah daripada masuk tandas kt sana..Allah..tapi moral value nya mungkin juga kita boleh kata don't judge the book by its cover..tapi boleh juga kita kata the stories amazed by its reality..apa yang penting keseluruhannya masih dalam kawalan dan terpulangla kepada kita bagaimana cara kita nak jaga dan hidup di sini.aku rasa coretan ku berhenti seketika di sini dahulu..insyaAllah bersambung pada edisi baru minggu hadapan..wasalam.

0 comments:

Post a Comment