Dustanya Hamba

Sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu.ia terus sahaja memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku...

Bohong!sebenarnya bohong aku demi Ka'bah!seandainya aku benar seorang yang asyik dengan Allah sudah tentu burung-burung itu tidak mendahuluiku menangis...

Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang bersangatan dahaga untuk bertemu kekasih,namun kenapa aku masih belum pandai menangis seperti menangisnya binatang...-Imam Ghazali ( nasihat ke-10,Ayyuhal Walad)

Tuesday, September 29

lagi tentang salam minass sinn

salamwbt.nimen shenti jiantian hao ma?alhamdulillah...as usually "salam minas Sinn" edition is coming with new currently environmental...kemarin boleh dikatakan "unfortunately day" for me..huhuhu..astaghfirullahala'zim..pejam celek pejam celek hari ni masuk hari ke-26 kuntu fis Sinn..dan hari ni jgk seawal jam 7.15 pagi ana berangkat ke school,lebih awal dr hari2 sebelum ni dgn niat nk rasa jalan baru dgn menaiki keretapi bawah tanah (metro) ke school..jenis ana ni suka jalan seorang2..sbb mata boleh liar,maknanya sambil2 berjalan bolehla tgk2 budaya dan kehidupan org di sini...
niat ana xkesampaian apabila " i took wrong train,thus i lost my way..huhu.." utk pengetahuan semua,di sekitar Bandar Guangzhou ni sahaja rakyatnya dh 28 juta..china ni negara ke-2 terbesar di dunia selepas Rusia..jadi sekitar bandar ni hampir 60% sistem pengangkutan berlaku bawah tanah terutamanya bulan Mei sampai September sbb summer season..bwh tanah di sekitar China ni boleh kata ada 3 4 tingkat lg..ni yg menarik..dan setiap tingkat ada metro(mcm LRT la lbh kurang..) so klu silap naik,silap station,silap la destinasi..huhu..jd inilah yg berlaku td kt ana..
so ana pun dgn beraninya keluar sorang2 mentang2 dh bole ckp sket..bila sampai je station ana confius sbb ada 6 line train..so ikut gerak hati jela..ana pilih line 2..ya Allah..train mana aku naik ni sampai masuk dlm laut..masuk dlm bukit..Allah..masa trus berjalan..jam menunjukkan pukul 8.20 pg..kelas mula pukul 8.30..10 minit lg bro..ana dgn tawakalnya sampai ja station mana ntah sbrg laut nu..ana amik bas plk..tambang jgn ckp la..duit bapa byk dh hbs..(tp kami HPA bg kad kt sini utk naik train,bas & teksi..sebulan 200 depa bg utk tambang saja..) so sbb bukan duit sndiri xrasa apa sgt la..takut ada la sbb tmpat org..
akhirnya aku terlepas kelas masa pertama hari ni..8.30-9.30..kwn2 kelas msj ana "hey cute boy,where are you now.." selamat pmpuan..kurang sket la perasaan takut tu.. so naik plk smpai station mana ntah ana buat2 baca signboard..padahal ana bukan reti baca satu pun..tp action ttp action..masa trus berjalan sampai pukul 9.30..huhu..my god..i miss again my class 9.30-10.30..huhu..classmate dr Syria plk msj.."akh,limaza ma wajadta filjamia'h allium?yas alun a'nk" ana trus berjalan mcm org gila di tgh2 bandar yg panas mcm nk pecah kepala ni...
akhirnya,i met someone who could speak english quite good...ana tnya di cmna nk p Jinan University..huhu malangnya dia bawa ana p main campus..siap ana staduim,swimming pool,fruit farm..mcm2 la..ana kata "ooo..klu cmni sesat pun xpa bole jalan2..lgpun aku xpenah lg mai main campus ni.." akhirnya ana dh letih dh sesat..ana dok kat tepi swimming pool..ana firkir sat.."apa salah aku ya Allah sampai aku diuji cmni,jalan penat,duit hbs,kelas xp...huhu.." hmm..ana dpt ilham sket la Allah tunjuk kat ana..kesimpulan ana nk sebut kat sini utk diri ana khususnya "Allah itu mmg Adil,klu kita buat salah Allah mesti balas.."
bayangkan main campus dgn branch campus mcm dr pmtg pauh ke baling..punya jauh ana melilau..ana study kt branch campus..school of language and culture..ana sedeh kdg2 bila kita rasa jauh dgn Allah sampai Allah bg petanda kat kita..huhuhu..ampunlah aku ya Allah..aku selalu lalai tp Allah xlalai..DIA ingatkan kita bila kita lupakan dia..masa trus berjalan sampai 10.30..ana miss third class..kali ni laoshi yg call..huhu "sory xiaojie(miss),i didn't know where am i right now..i took wrong train just now"..lastly dgn izin Allah yg Maha Pengampun, DIA sampaikan ana dgn pertolongan seorang manusia yg mmg nk mai campus jgk......TO BE CONTINUED.....
p/s : kemarin ana p luar negara lg..Macau..jiran Taiwan..

0 comments:

Post a Comment